-
Obxectivos
1. Utilizar de forma axeitada os aspectos
normativos da lingua.
2. Expresar
con claridade, ordenada e coherentemente, vivencias, ideas, observacións,
sentimentos, etc.
3. Elixir as formas de expresión axeitadas ás diferentes
situacións e intencións comunicativas.
4. Valorar e aceptar as aportacións propias e as
dos demais, respectando as normas do intercambio comunicativo.
5. Extraer información da lectura de textos con
unha finalidade previa: buscar, seleccionar e recompilar a información.
6. Comprender textos escritos en diferentes
contextos.
7. Producir
textos escritos propios sinxelos, con unha finalidade ou necesidade (normas,
notas, cartas, avisos, circulares...).
8. Redactar
diversos tipos de texto: contos, redaccións, descricións, poemas,… coidando a
ortografía, a puntuación e a coherencia.
9. Utilizar, de maneira dirixida, as tecnoloxías da
información e a comunicación –TIC– e os diferentes tipos de bibliotecas
mostrando respecto polas súas normas de funcionamento.
10. Identificar e apreciar a unidade e a diversidade
lingüística española.
11..
Desenvolver o hábito e o gusto pola lectura, dedicándolle parte do tempo
libre dispoñible.
12. Ler en voz
alta e en silencio e utilizar a lectura como medio de gozo e de aprendizaxe.
13. Ler de
forma comprensiva e expresiva textos como medio de afianzar, consolidar e
reforzar o uso da lingua, ampliar vocabulario, normas ortográficas, apreciar
valores artísticos e culturais.
BLOQUE 1.
COMUNICACIÓN ORAL. FALAR E ESCOITAR.
- Contidos
- Comprensión de textos orais procedentes da
radio, da televisión ou da internet, con especial incidencia na noticia, para
obter información xeral sobre feitos e acontecementos que resulten
significativos e elaboración dun resumo.
- Uso guiado de documentos audiovisuais para
obter e relacionar informacións relevantes para aprender.
- Comprensión e produción de textos orais
breves para aprender e para informarse, tanto os producidos con finalidade
didáctica como os de uso cotián, de carácter informal (conversas entre iguais e
no equipo de traballo) e dun maior grao de formalización (exposicións da clase
ou debates).
- Actitude de escoita adecuada e respecto de
quen fala sen interrupcións inadecuadas.
- Participación e cooperación nas situacións
comunicativas habituais (informacións, conversas reguladoras da convivencia,
debates, discusións ou instrucións) con valoración e respecto das normas que
rexen a interacción oral (petición e quendas de palabra, mantemento do tema,
respecto ás opinións das demais persoas, papeis diversos no intercambio
comunicativo, ton de voz, posturas e xestos adecuados).
- Utilización de estratexias para potenciar a
expresividade das mensaxes orais.
- Actitude de cooperación e de respecto en
situacións de aprendizaxe compartida.
- Interese por expresarse oralmente coa
pronuncia e coa entoación adecuadas.
- Concreción dos estándares de aprendizaxe avaliables
- Comprende
as ideas principais dun texto xornalístico oral informativo dos medios de
comunicación audiovisual, emitido de xeito claro, directo e sinxelo.
- Elabora
un breve resumo dun texto oral.
-
Accede de xeito guiado a documentos, audiovisuais e dixitais para obter a
información necesaria para realizar traballos ou completar información.
-
Participa nunha conversa entre iguais, comprendendo o que di o interlocutor e
intervindo coas pro-postas propias.
-
Sigue unha exposición da clase e extrae o sentido global.
-
Elabora e produce textos orais (explicacións sinxelas, exposicións, narracións...)
presentando coherentemente a secuencia de ideas, feitos, vivencias e as súas
opinións e preferencias, utilizando o dicionario se é preciso.
-
Participa no traballo en grupo, así como nos debates.
-
Atende as intervencións dos e das demais en actos de fala orais, sen
interromper.
-
Respecta as opinións da persoa que fala.
-Respecta
as quendas de palabra nos intercambios orais.
-
Respecta as opinións das persoas participantes nos intercambios orais e é
consciente da posibilidade de empregar a lingua galega en calquera intercambio
oral dentro da escola ou fóra dela.
-
Exprésase cunha pronuncia e dicción correctas: articulación e volume.
-
Participa na con-versa formulando e contestando preguntas.
-
Usa, dunha forma xeral, unha linguaxe non sexista.
-
Usa, de maneira xeral, unha linguaxe respectuosa coas diferenzas.
-
Recoñece a validez da lingua galega para conversas con persoas coñecidas ou
descoñecidas.
- Criterios de avaliación e de cualificación e promoción.
-
Comprender o sentido global de textos orais informativos dos medios de
comunicación audiovisuais emitidos con claridade, de xeito directo e estilo
sinxelo.
-
Utilizar de xeito guiado documentos audiovisuais valorándoos como instrumento
de aprendizaxe.
-
Comprender e producir textos orais propios do uso cotián ou do ámbito
académico.
-
Manter unha actitude de escoita activa, deixando falar os demais, sen
anticiparse ao que van dicir e respectando as súas opinións.
-
Participar nas diversas situacións de intercambio oral que se producen na aula
amosando valoración e respecto polas normas que rexen a interacción oral.
-
. Amosar respecto e cooperación nas situacións de aprendizaxe en grupo.
-
Interesarse por amosar unha pronuncia e entoación adecuadas.
-
Usar, dunha forma xeral, unha linguaxe non discriminatoria e respectuosa coas
diferenzas.
BLOQUE 2.
COMUNICACIÓN ESCRITA. LER.
- Contidos
- Comprensión da información relevante en
textos das situacións cotiás de relación social: correspondencia escolar,
normas da clase, normas do comedor, normas do transporte e regras de xogos.
- Comprensión de información relevante en
textos para aprender e para informarse, tanto os producidos con finalidade
didáctica como os de uso cotián (folletos descricións, instrucións e
explicacións).
- Interpretación de esquemas, gráficos e
ilustracións relacionadas co contido principal do texto que acompañan.
- Subliñado, esquematización e resumo da
información relevante dun texto sinxelo.
- Introdución ás estratexias de control do
proceso lector (anticipación, formulación de hipóteses, relectura...).
- Uso dirixido das tecnoloxías da información
e das bibliotecas para obter informacións relevantes para rea-lizar as súas
tarefas.
- Lectura persoal, silenciosa e en voz alta,
de textos en galego adaptados aos seus intereses.
- Dramatización e lectura dramatizada de
textos literarios e non literarios.
- Coñecemento do funcionamento da biblioteca
da aula e do centro, así como as virtuais e participación en actividades
literarias.
- Interese polos textos escritos como fonte
de aprendizaxe e como medio de comunicación de experiencias.
- Desenvolvemento da autonomía lectora, da
capacidade de elección de temas e de textos e de expresión das preferencias
persoais.
- Concreción dos
estándares de aprendizaxe avaliables
-
Comprende a información relevante en textos propios de situacións cotiás e dos
medios de comunicación social nos que esta se amose de forma evidente.
-
Identifica as ideas principais dun texto (narrativo, descritivo, expositivo)
adecuado á súa idade.
-
Busca, localiza e selecciona información concreta dun texto sinxelo, adecuado á
súa idade.
-
Interpreta, personificacións, hipérboles e ironías evidentes, en textos de dificultade
adecuada á súa idade.
-
Emprega o dicionario para resolver as dúbidas de vocabulario que atopa nos
textos.
-
Fai unha lectura rápida, selectiva ou integral en función das necesidades de
cada momento.
-
Realiza o subliñado das ideas principais dun texto sinxelo.
-
Esquematiza as ideas dun texto sinxelo, indicando as ideas principais.
-
Realiza o resumo dun texto sinxelo.
-
Deduce, de maneira xeral, o posible contido dun texto antes de lelo, axudándose
do título e as ilustracións.
-
Relé un texto e marca as palabras clave para acadar a comprensión, cando é
preciso.
-
Utiliza, de forma guiada, as tecnoloxías da información para obter información.
-
Utiliza dicionarios dixitais para interpretar a información dun texto.
-
Descodifica sen dificultade as palabras.
-
Le textos en voz alta, sen dificultade e coa velocidade adecuada.
-
Le textos, adapta-dos á súa idade e aos seus intereses, en silencio e sen
dificultade.
-
Fai lecturas dramatizadas de textos.
-
Usa a biblioteca de aula con certa autonomía, para obter datos e informacións,
e colabora no seu coidado e mellora.
-
Identifica o funcionamento da biblioteca de aula, de centro, así como as
virtuais e colabora no seu coidado e mellora.
-
Participa en actividades literarias do centro.
-
Amosa interese pola conservación e organización dos seus libros
-
Amosa interese pola lectura como fonte de aprendizaxe e medio de comunicación.
-
Amosa certa autonomía lectora e capacidade de seleccionar textos do seu
interese.
-
Expresa, de maneira sinxela, opinións e valoracións sobre as lecturas feitas.
- Criterios de
avaliación e de cualificación e promoción.
- Comprender,
localizar e seleccionar información explícita en textos escritos de soportes
variados (web infantís, libros, carteis).
- Realizar
o subliñado das ideas principais dun texto sinxelo e esquematizar e resumir o
seu contido.
-
Utilizar, de maneira xeral, estratexias para mellorar a lectura.
-
Utilizar as tecnoloxías da información para obter información necesaria para a
realización das súas tarefas.
-
Ler, en silencio ou en voz alta, textos en galego adaptados aos seus intereses.
-
Coñecer o funcionamento da bibliotecas de aula, centro, así como as virtuais,
colaborando no seu coidado e mellora, e participar en actividades literarias.
-
Ter interese por ter unha biblioteca propia.
-
Amosar interese polos textos escritos como fonte de aprendizaxe e medio de
comunicación.
-
Amosar certa autonomía lectora e capacidade de selección de textos do seu
interese, así como ser quen de expresar preferencias.
BLOQUE 3.
COMUNICACIÓN ESCRITA. ESCRIBIR.
- Contidos
- Uso, de maneira xeral, das estratexias de
planificación, de textualización e revisión como partes do proceso escritor.
- Composición de textos propios de situacións
cotiás de relación social (correspondencia básica, mensaxes curtas, normas de
convivencia, avisos, solicitudes, instrucións) de acordo coas características
propias destes xéneros.
- Composición de textos de información e de
opinión moi sinxelos, característicos dos medios de comunicación social, sobre
acontecementos significativos, con especial incidencia na noticia e nas cartas
á dirección do xornal, en situacións reais ou simuladas.
- Creación de textos sinxelos utilizando a
linguaxe verbal e non verbal: carteis publicitarios, anuncios, cómic.
- Uso guiado de programas informáticos de
procesamento de textos.
- Utilización de elementos gráficos e
paratextuais, con grao crecente de dificultade, para facilitar a comprensión (ilustracións,
subliñados, gráficos, tipografía) e ilustrar o seu contido.
- Interese polo coidado e a presentación dos
textos escritos e respecto pola norma ortográfica.
- Valoración da escritura como instrumento de
relación social, de obtención e de reelaboración da información e dos
coñecementos.
- Concreción dos
estándares de aprendizaxe avaliables
- Planifica
a elaboración do texto, antes de comezar a escribir, xerando ideas,
seleccionando e estruturando a información.
- Elabora
o texto cunha estrutura definida, con coherencia xeral e de xeito creativo.
-
Aplica, de forma xeral, os signos de puntuación (punto, coma, punto e coma,
dous puntos, puntos suspensivos, signos de exclamación e interrogación).
-
Aplica, de maneira xeral, a norma lingüística: ortografía, acentuación, léxico,
morfosintaxe.
-
Usa o dicionario durante a elaboración de textos.
-
Elabora, en diferentes soportes, textos propios da vida cotiá e académica,
imitando modelos: cartas e correos electrónicos, mensaxes curtas, normas de
convivencia, avisos, instrucións...
-
Redacta textos sinxelos xornalísticos (noticias) e publicitarios (anuncios e
carteis).
-
Elabora diferentes tipos de textos (narrativos, expositivos, descritivos) seguindo
un guión establecido.
-
Escribe textos coherentes empregando algúns elementos de cohesión.
-
Resume o contido de textos sinxelos propios do ámbito da vida persoal ou
familiar ou dos medios de comunicación.
-
Elabora textos sinxelos que combinan a linguaxe verbal e non verbal: carteis
publicitarios, anuncios, cómic.
-
Usa, de xeito guiado, programas informáticos de procesamento de texto.
-
Usa recursos sinxelos gráficos e paratextuais (ilustracións, subliña-dos,
gráficos e tipografía) pa-ra facilitar a comprensión dos textos e ilustrar o
seu contido.
-
Coida a presentación dos textos seguindo as normas básicas de presentación
establecidas: marxes, disposición no papel, limpeza, calidade caligráfica,
interliñado... en calquera soporte.
-
Valora a lingua escrita como medio de comunicación e como medio de obtención e
coñecemento.
- Criterios de
avaliación e de cualificación e promoción.
-
Usar, de maneira xeral, as estratexias de planificación, textualización e
revisión do texto.
- Crear
textos sinxelos de diferente tipoloxía que permitan narrar, describir e resumir
emocións e informacións relacionadas con situacións cotiás.
-
Elaborar textos do ámbito académico para obter, organizar e comunicar
información.
-
Elaborar textos sinxelos que combinen a linguaxe verbal e a non verbal.
-
Usar, de xeito guiado, programas informáticos de procesamento de texto.
-
Utilizar recursos gráficos e paratextuais que faciliten a comprensión dos
textos.
-
Coidar a presentación dos traballos escritos en calquera soporte e valorar a
lingua escrita como medio de comunicación.
BLOQUE 4. COÑECEMENTO
DA LINGUA.
- Contidos
- Uso e identificación intuitiva da
terminoloxía seguinte nas actividades de produción e interpretación: denominación
dos textos traballados; enunciado, palabra e sílaba, xénero e número,
determinantes, cuantificado-res, tempos verbais (pasado, presente e futuro).
- Aplicación xeral das normas ortográficas,
apreciando o seu valor social.
- Comparación e transformación de enunciados,
mediante inserción, supresión, cambio de orde, segmentación e recomposición,
para xulgar sobre a gramaticalidade dos resultados e facilitar o
desenvolvemento dos conceptos lingüísticos e da metalinguaxe.
- Comparación de estruturas sintácticas
elementais para observar a súa equivalencia semántica ou posibles alteracións
do significado.
- Inserción e coordinación de oracións como
instrumento na mellora da composición escrita.
- Exploración das posibilidades do uso de diversos
enlaces entre oracións (adición, causa, oposición, contradición...), en
relación coa composición de textos.
- Identificación intuitiva do verbo e os seus
complementos, especial-mente o suxeito, así como dalgúns papeis semánticos do
suxeito.
- Uso do dicionario, en papel ou dixital, con
certa autonomía.
- Identificación de palabras coma-postas e
derivadas, de sinónimos de antónimos e palabras polisémicas de uso habitual, en
relación coa comprensión e coa produción de textos.
- Valoración da lingua galega dentro da
realidade plurilingüe e pluricultural de España e de Europa.
- Comparación entre aspectos das linguas que
coñece e/ou está a aprender para mellorar os procesos comunicativos e recoñecer
as interferencias.
- Concreción dos
estándares de aprendizaxe avaliables
-
Sinala a denominación dos textos traballados e recoñece nestes enunciados,
palabras e sílabas.
- Identifica
o tempo verbal (presente, pasado e futuro) en formas verbais dadas.
-
Diferencia as sílabas que conforman cada palabra, diferenciando a sílaba tónica
das átonas.
-
Identifica nun texto substantivos, adxectivos determinantes e cuantificadores.
-
Sinala o xénero e número de palabras dadas e cámbiao.
-
Aplica xeralmente as normas de acentuación..
-
Coñece e utiliza as normas ortográficas básicas, aplicándoas nas súas producións
escritas.
-
Valora a importancia do dominio da ortografía para asegurar unha correcta
comunicación escrita entre as persoas falantes dunha mesma lingua e para
garantir unha adecuada interpretación dos textos escritos.
-
Emprega con correccións os signos de puntuación.
-
Usa unha sintaxe elemental adecuada nas súas producións.
-
Respecta, de xeito xeral, as normas morfosintácticas de colocación do pronome
átono.
-
Usa diversos conectores básicos entre oracións: adición, causa, oposición,
contradición...
-
Identifica intuitivamente, en oracións sinxelas, o papel semántico do suxeito.
-
Sinala intuitivamente o verbo e os seus complementos, especialmente o suxeito,
en oracións.
-
Usa, con certa autonomía, o dicionario en papel ou dixital.
-
Recoñece palabras derivadas e compostas, identificando e formando familias de
palabras.
-
Recoñece e usa sinónimos, antónimos, palabras polisémicas de uso habitual.
-
Identifica e valora a lingua galega dentro da realidade plurilingüe e
pluricultural de España e de Europa.
-
Recoñece, de forma xeral, e evita as interferencias entre as linguas que está a
aprender.
-
Identifica diferenzas, regularidades e semellanzas elementais sintácticas,
ortográficas, morfolóxicas e léxicas entre todas as linguas que coñece e/ou
está a aprender, como punto de apoio para a súa aprendizaxe.
- Criterios de
avaliación e de cualificación e promoción.
-
Utilizar terminoloxía lingüística e gramatical básica, como apoio á comprensión
e á produción de textos, así como aplicar o seu coñecemento no uso da lingua.
- Aplicar,
de forma xeral, as normas ortográficas xerais e as de acentuación en
particular, apreciando o seu valor social e a necesidade de cinguirse a elas.
-
Utilizar correctamente as regras de puntuación, así como construír
correctamente as oracións desde o punto de vista sintáctico, nas producións
orais e escritas.
-
Recoñecer e empregar os conectores básicos.
-
Identificar intuitivamente o suxeito e o predicado, así como o papel semántico
do suxeito, para mellorar a comprensión e a produción de textos.
-
Usar o dicionario en papel ou dixital, con certa autonomía.
-
Identificar palabras compostas e derivadas, así como sinónimos, antónimos e palabras
polisémicas de uso habitual, para comprender e producir textos.
-
Valorar a lingua galega dentro da realidade plurilingüe e pluricultural de
España e de Europa.
-
Establecer relacións elementais entre as diversas linguas que utiliza ou está a
aprender o alumnado para reflexionar sobre como mellorar os seus procesos
comunicativos na lingua galega.
BLOQUE 5. EDUCACIÓN
LITERARIA.
- Contidos
- Escoita, memorización e reprodución de
textos procedentes da literatura popular oral galega (adiviñas, lendas, contos,
poemas, cancións, ditos), así como da literatura galega en xeral.
- Valoración e aprecio do texto literario
galego (oral ou non) como fonte de coñecemento da nosa cultura e como recurso
de gozo persoal.
- Lectura persoal, silenciosa e en voz alta
de obras en galego adecuadas á idade e aos intereses.
- Lectura guiada e expresiva de textos
narrativos da literatura infantil, adaptacións breves de obras literarias
clásicas e literatura actual en diversos soportes.
- Lectura guiada de poemas, de relatos e de
obras teatrais sinxelas recoñecendo as características dalgúns modelos.
- Recreación e composición de poemas e
relatos para comunicar sentimentos, emocións, preocupacións, desexos, estados
de ánimo ou lembranzas, recoñecendo as características dalgúns modelos.
- Dramatización e lectura dramatizada de
situacións de textos literarios adaptados á súa idade.
- Valoración da literatura en calquera lingua
(maioritaria, minoritaria ou min orizada), como vehículo de comunicación, fonte
de coñecemento doutros mundos, tempos e culturas, e como recurso de gozo
persoal.
- Interese por coñecer os modelos narrativos
e poéticos que se utilizan noutras culturas.
- Comparación de imaxes, símbolos e mitos
facilmente interpretables que noutras culturas serven para entender o mundo e
axudan a coñecer outras maneiras de relacións sociais
- Concreción dos
estándares de aprendizaxe avaliables
-
Escoita, memoriza e reproduce textos procedentes da literatura popular oral
galega (adiviñas, lendas, contos, poemas, cancións, ditos) e da literatura
galega en xeral.
- Valora
os textos da literatura galega (oral ou non) como fonte de coñecemento da nosa
cultura e co-mo recurso de gozo persoal.
-
Le en silencio obras e textos en galego da literatura infantil, adaptacións
breves de obras clásicas e literatura actual, en diferentes soportes.
-
Le en voz alta obras e textos en galego da literatura infantil, adaptacións
breves de obras clásicas e literatura actual e en diferentes soportes.
-
Identifica o xénero literario ao que pertencen uns textos dados: narrativa, poesía
e teatro.
-
Recrea e compón poemas e relatos, a partir de modelos sinxelos, para comunicar
sentimentos, emocións, preocupacións, desexos, estados de ánimo ou lembranzas.
-
Participa activamente en dramatizacións de situacións e de textos literarios
adaptados á súa idade.
-
Valora a literatura en calquera lingua, como vehículo de comunicación, fonte de
coñecemento doutros mundos, tempos e culturas, e como recurso de gozo persoal.
-
Amosa curiosidade por coñecer outros costumes e formas de relación social,
respectando e valorando a diversidade cultural.
- Criterios de
avaliación e de cualificación e promoción.
- Escoitar, memorizar, reproducir e valorar
textos procedentes da literatura popular galega, así como da literatura galega
en xeral.
- Ler textos e obras en galego da literatura
infantil, adaptacións breves de obras clásicas e literatura actual, en
diferentes soportes.
- Identificar o xénero literario ao que
pertence uns textos dados.
- Recrear e compoñer poemas e relatos a
partir de modelos sinxelos.
- Participar activamente en dramatizacións de
situacións e de textos literarios adaptados á súa idade.
- Valorar a literatura en calquera lingua,
como vehículo de comunicación, fonte de coñecemento doutros mundos, tempos e
culturas, e como recurso de gozo persoal.
- Amosar interese, respecto e tolerancia ante
as diferenzas persoais, sociais e culturais.
Mínimos esixibles:
v
Participa en situacións de
comunicación, dirixidas ou espontáneas, respectando as normas da comunicación:
quenda de palabra, escoitar.
v
Exprésase con coherencia
básica de forma oral, para satisfacer necesidades de comunicación en diferentes
situacións.
v
Recoñece o tema e as ideas
principais dos textos orais sinxelos.
v
Reproduce textos axeitados á
súa idade, con coherencia, utilizando as distintas estratexias de comunicación
oral.
v
Le e comprende en voz alta e
en silencio, diferentes textos.
v
Utiliza fontes e soportes
existentes na biblioteca para seleccionar e recoller información e ampliar
coñecementos.
v
Produce textos segundo un
modelo, aplicando as regras ortográficas e coidando a caligrafía, orde e
presentación.
v
Valora a súa propia
produción escrita, así como a produción escrita dos seus compañeiros.
v
Adquire progresivamente un
pensamento crítico que impida discriminacións e prexuízos.
v
Utiliza as Tecnoloxías da
Información e da Comunicación de modo eficiente e responsable.
v
Coñece e valora algúns dos
recursos literarios da tradición oral: poemas, cancións, contos, refráns e
adiviñas.
v
Participa con interese en
dramatizacións de textos literarios adaptados á idade.
No hay comentarios:
Publicar un comentario