-
Obxectivos
1. Utilizar de forma axeitada os aspectos
normativos da lingua.
2. Expresar
con claridade, ordenada e coherentemente, vivencias, ideas, observacións,
sentimentos, etc.
3. Elixir as formas de expresión axeitadas ás
diferentes situacións e intencións comunicativas.
4. Valorar e aceptar as aportacións propias e as
dos demais, respectando as normas do intercambio comunicativo.
5. Extraer información da lectura de textos con
unha finalidade previa: buscar, seleccionar e recompilar a información.
6. Comprender textos escritos en diferentes
contextos.
7. Producir
textos escritos propios sinxelos, con unha finalidade ou necesidade (normas,
notas, cartas, avisos, circulares...).
8. Redactar
diversos tipos de texto: contos, redaccións, descricións, poemas,… coidando a
ortografía, a puntuación e a coherencia.
9. Utilizar, de maneira dirixida, as tecnoloxías da
información e a comunicación –TIC– e os diferentes tipos de bibliotecas
mostrando respecto polas súas normas de funcionamento.
10. Identificar e apreciar a unidade e a diversidade
lingüística española.
11..
Desenvolver o hábito e o gusto pola lectura, dedicándolle parte do tempo
libre dispoñible.
12. Ler en voz
alta e en silencio e utilizar a lectura como medio de gozo e de aprendizaxe.
13. Ler de
forma comprensiva e expresiva textos como medio de afianzar, consolidar e
reforzar o uso da lingua, ampliar vocabulario, normas ortográficas, apreciar valores
artísticos e culturais.
BLOQUE 1.
COMUNICACIÓN ORAL. FALAR E ESCOITAR.
- Contidos
- Estratexias e normas para o intercambio
comunicativo: participación; exposición clara; escoita; respecto á quenda de
palabra; entoación adecuada; respecto polos sentimentos, experiencias, ideas,
opinións e coñecementos dos e das demais.
- Comprensión e expresión de mensaxes
verbais e non verbais.
- Participación en situación de comunicación,
espontáneas e dirixidas, utilizando un discurso ordenado e coherente.
- Dedución das palabras polo contexto.
Interese pola ampliación do vocabulario. Creación de redes semánticas sinxelas.
- Comprensión global e específica de
textos orais de diversa tipoloxía atendendo á forma da mensaxe (descritivos,
narrativos, dialogados, expositivos) e a súa intención
comunicativa(informativos, literarios e prescritiños).
- Reprodución de textos adecuados ao nivel que
estimulen o seu interese.
- Produción de textos orais de diversa
tipoloxía segundo o seu formato e intención comunicativa.
- Estratexias para utilizar a linguaxe
oral como instrumento de comunicación e aprendizaxe: escoitar, recoller datos,
preguntar
- Concreción dos estándares de aprendizaxe avaliables
- Expresa
ideas, pensamentos, opinións, sentimentos con certa claridade.
- Aplica
as normas sociocomunicativas: escoita atenta, espera de quendas, participación
respectuosa.
- Integra
recursos verbais e non verbais para comunicarse nas interaccións orais,
dándolle valor complementario a estes.
- Exprésase
cunha pronunciación e unha dicción correctas: articulación, ritmo, entoación.
- Participa
activamente e con coherencia na secuencia das súas ideas en diversas situación
de comunicación: diálogos, exposicións orais segundo modelo e guiadas, con
axuda, cando cumpra, das tecnoloxías da información e comunicación.
-
Participa activamente nas tarefas de aula, cooperando en situación de
aprendizaxe compartida.
- Utiliza
o vocabulario axeitado a súa idade para expresarse con progresiva precisión nos
diferentes contextos de comunicación.
- Diferencia
polo contexto o significado de correspondencias fonema-grafía idénticas en
textos significativos.
- Comprende
de forma global a información xeral de textos orais de uso habitual, do ámbito
escolar e social, identifica o tema e selecciona as ideas principais.
- Recoñece a tipoloxía
de textos orais sinxelos de diversa tipoloxía atendendo á forma da mensaxe
(descritivos, narrativos, dialogados, expositivos) e a súa intención
comunicativa (informativos, literarios e prescritiños).
- Responde
preguntas correspondentes á comprensión literal.
- Utiliza
a información recollida para levar a cabo diversas actividades en situación de
aprendizaxe individual ou colectiva.
- Reproduce
de memoria breves textos literarios ou non literarios axeitados aos seus gustos
e intereses.
- Elabora,
imitando modelos, textos orais breves e sinxelos atendendo á forma da mensaxe
(descritivos, narrativos, dialogados, expositivos) e a súa intención
comunicativa (informativos, literarios e prescritiños).
- Organiza
o discurso axeitándose aos diferentes modos discursivos (narrar, expoñer,
describir e dialogar).
- Emprega
de xeito efectivo a linguaxe oral para comunicarse e aprender: escoita,
recollida de datos, pregunta e repregunta.
- Utiliza
de xeito guiado os medios audiovisuais e dixitais para recoller información.
- Transforma
en noticias feitos cotiás próximos á súa realidade, imitando modelos.
- Resume
de forma global entrevistas, noticias e debates infantís procedentes dos medios
de comunicación.
- Criterios de avaliación e de cualificación e promoción.
- Participar
en situacións de comunicación, dirixidas ou espontáneas, respectando as normas
da comunicación: quenda de palabra, escoitar.
- Recoñecer a información verbal e
non verbal dos discursos orais e integrala nas producións propias.
- Expresarse con coherencia básica
de forma oral para satisfacer necesidades de comunicación en diferentes
situacións.
- Facer hipóteses sobre o
significado de palabras sinxelas a partir do seu contexto de uso.
- Recoñecer o tema e as ideas
principais dos textos orais sinxelos.
- Reproducir textos axeitados á súa
idade, os seus gustos e intereses, utilizando con creatividade as distintas
estratexias de comunicación oral.
- Producir textos orais breves e
sinxelos dos xéneros máis habituais imitando modelos e adecuados ao seu nivel.
- Utilizar de xeito efectivo a
linguaxe oral: escoitar con atención, recoller datos, preguntar e re preguntar.
- Valorar os medios de comunicación social
como instrumento de aprendizaxe e de acceso a informacións e experiencias de
outras persoas.
Estes
contidos comezaremos a traballalos dende o primeiro trimestre e durante todo o
curso, xa que a comunicación verbal é a base para os outros tipos de
comunicación.
BLOQUE 2.
COMUNICACIÓN ESCRITA. LER.
- Contidos
-
Lectura, en silencio e en voz alta de distintos tipos de texto adecuados ao seu
nivel.
-
Comprensión global e específica de distintos tipos de texto atendendo a forma
da mensaxe (descritivos, narrativos, dialogados , expositivos) e a súa
intención comunicativa (informativos, literarios e prescritiños).
-
Utilización de estratexias para a comprensión lectora de textos: consideración
do título e das ilustracións. Identificación de palabras clave. Relectura.
Anticipación de hipóteses de significado polo contexto. Recoñecemento básico da
tipoloxía textual. Uso do dicionario.
-
Gusto pola lectura.
-
Selección de libros segundo o gusto persoal.
-
Lectura dos libros establecidos no Plan lector.
-
Uso da biblioteca para a procura de información e utilización da mesma como
fonte de aprendizaxe e de lecer.
-
Iniciación á creación da biblioteca persoal.
-
Identificación e valoración crítica das mensaxes e valores transmitidos polo
texto.
- Concreción dos
estándares de aprendizaxe avaliables
- Le en silencio e en voz alta, sen
dificultade e con certa expresividade, diferentes tipos de textos apropiados á
súa idade.
- Distingue,
de forma xeral, entre as diversas tipoloxías textuais en textos do ámbito
escolar e social.
- Resume
textos lidos, de diferente tipoloxía, adecuados a súa idade e reflectindo a
estrutura e destacando as ideas principais.
- Formula
hipóteses sobre o contido do texto a partir do título e das ilustracións
redundantes.
- Identifica
as palabras clave dun texto.
- Activa
coñecementos previos axudándose deles para comprender un texto.
- Relaciona
de xeito global, a información contida nos gráficos e ilustracións coa
información que aparece no texto.
- Interpreta
mapas conceptuais sinxelos.
- Iníciase
na utilización autónoma do dicionario en distintos soportes, no seu traballo
escolar.
-
Dedica un tempo semanal para a lectura voluntaria de diferentes textos.
- Consulta
biblioteca, de xeito guiado, de diferentes fontes bibliográficas e textos en
soporte informático para obter información para realizar traballos individuais
ou en grupo.
- Localiza
na biblioteca de aula e centro lecturas axeitadas ao seu gusto persoal e
intereses, aplicando as normas básicas de funcionamento da mesma.
- Identifica
o argumento de lecturas realizadas dando conta dalgunhas referencias bibliográficas:
autor ou autora e xénero.
- Coida,
conserva e organiza os seus libros.
- Diferenza
entre información e publicidade.
- Criterios de
avaliación e de cualificación e promoción.
- Ler
en voz alta e en silencio, diferentes textos.
- Comprender distintos tipos de
textos adaptados á idade e utilizando a lectura como medio para ampliar o
vocabulario e fixar a ortografía.
- Utilizar estratexias para a
comprensión de textos sinxelos de diversa tipoloxía.
- Ler por propia iniciativa
diferentes tipos de textos.
- Utilizar fontes e soportes
existentes na biblioteca para seleccionar e recoller información, ampliar
coñecementos e aplicalos en traballos persoais.
- Mostrar interese por manter unha
biblioteca propia.
- Identificar a estrutura
organizativa de diferentes textos lidos, centrándose na interpretación do seu
significado.
- Temporalización: Igual
que o bloque e contidos anterior, comezarase a principio de curso e continuarase
traballando durante todo o curso, xa que a lectura outro dos pilares da
comunicación.
BLOQUE 3.
COMUNICACIÓN ESCRITA. ESCRIBIR.
- Contidos
- Produción de textos para comunicar
coñecementos, experiencias e necesidades.
- Cohesión do texto: mantemento do tempo
verbal, puntuación.
- Aplicación das normas ortográficas. Acentuación.
- Valoración da propia produción escrita,
así como da produción escrita dos seus compañeiros.
- Realización de ditados.
- Normas e estratexias para a produción de
textos: planificación (función, destinatario, xeración de ideas, estrutura...)
- Revisión e mellora do texto.
- Creación de textos utilizando a linguaxe
verbal e non verbal con intención informativa: carteis publicitarios. Anuncios.
Cómics.
- Uso da linguaxe non discriminatoria e
respectuosa coas diferenzas.
- Utilización guiada das Tecnoloxías da
Información e da Comunicación de modo eficiente e responsable para presentar as
súas producións.
- Produción
de textos segundo o seu nivel.
- Concreción dos
estándares de aprendizaxe avaliables
- Escribe,
en diferentes soportes, textos sinxelo do ámbito escolar e social: atendendo á
forma da mensaxe (descritivos, narrativos, dialogados, expositivos) e a súa
intención comunicativa (informativos, literarios e prescritiños) diarios,
cartas, correos electrónicos, noticias, contos, folletos informativos,
narracións, textos científicos, anuncios publicitarios, receitas, instrucións,
normas....
- Escribe
textos, organizando as ideas utilizando elementos de cohesión básicos e
respectando as normas gramaticais e ortográficas básicas.
- Elabora
e presenta, de forma guiada, un informe sinxelo, utilizando soporte papel e
informático sobre tarefas ou proxectos realizados.
- Presenta
os seus textos con caligrafía clara e limpeza: evitando riscos, inclinación de
liñas etc.
-
Valora a súa propia produción escrita, así como a produción escrita dos seus
compañeiros.
- Pon
interese e esfórzase por escribir correctamente.
- Reproduce
textos ditados.
- Emprega,
de xeito guiado e segundo modelos, estratexias de planificación, textualización
e revisión do texto.
- Elabora
con creatividade textos breves do seu interese: contos, anuncios, rimas,
cancións, cómics, carteis, ilustrándoos para facilitar a súa compresión ou
mellorar a súa presentación.
-
Exprésase por escrito, utilizando de xeito habitual, unha linguaxe non sexista
e respectuosa coas diferenzas.
- Usa
con axuda Internet e as Tecnoloxías da Información e da Comunicación para
escribir, presentar os textos e buscar información, buscar imaxes, crear táboas
e gráficas etc.
- Produce
os textos axeitados á súa idade e nivel.
- Criterios de
avaliación e de cualificación e promoción.
- Producir
textos segundo un modelo con diferentes intencións comunicativas, aplicando as
regras ortográficas e coidando a caligrafía, orde e presentación.
- Valorar a súa propia produción
escrita, así como a produción escrita dos seus compañeiros.
- Buscar unha mellora progresiva no
uso da lingua escrita.
- Aplicar todas as fases do proceso
de escritura na produción de textos escritos de distinta índole: planificación,
textualización, revisión e reescritura.
- Elaborar proxectos individuais ou
colectivos sobre diferentes temas do seu interese.
- Favorecer a través da linguaxe a
formación dun pensamento crítico que impida discriminacións e prexuízos.
- Utilizar as Tecnoloxías da
Información e da Comunicación de modo eficiente e responsable para presentar as
súas producións.
- Temporalización: Traballarase
durante todo o curso.
BLOQUE 4.
COMUNICACIÓN ORAL. FALAR E ESCOITAR.
- Contidos
-A
palabra. A sílaba. Ditongos e hiatos.
-
Recoñecemento das distintas clases de palabras e explicación reflexiva do seu
uso en situacións concretas de comunicación (nome, verbo, adxectivo,
preposición, adverbio, pronomes e artigos). Características e uso de cada clase
de palabra.
-Conxugación
dos verbos regulares e irregulares máis frecuentes.
-
Recoñecemento das distintas clases de palabras e explicación reflexiva do seu
uso en situacións concretas de comunicación (nome, verbo, adxectivo,
preposición, adverbio, pronomes e artigos). Características e uso de cada clase
de palabra.
-
Vocabulario. Frases feitas.
-
Formación de substantivos, adxectivos e verbos. Recursos derivativos: prefixos
e sufixos na formación de nomes, adxectivos e verbos.
-
Recoñecemento e observación reflexiva dos constituíntes oracionais: a oración
simple, suxeito e predicado.
-
Recoñecemento e uso dalgúns conectores textuais básicos.
-
Uso eficaz do dicionario para ampliación de vocabulario e como consulta
ortográfica e gramatical.
-
Clases de nomes: comúns, propios, individuais, colectivos, concretos e
abstractos.
-
Ortografía: utilización das regras básicas de ortografía. Regras de
acentuación. Signos de puntuación.
-
As relacións gramaticais Recoñecemento e explicación reflexiva das relacións
que se establecen entre o substantivo e o resto dos compoñentes do grupo
nominal.
-
Utilización de material multimedia educativo e outros recursos didácticos ao
seu alcance e propios da súa idade.
-
Valoración da diversidade da lingua na nosa comunidade autónoma.
-
Identificación das similitudes e diferenzas entre as linguas que coñece para
mellorar na súa aprendizaxe e lograr unha competencia comunicativa integrada.
- Concreción dos
estándares de aprendizaxe avaliables
- Coñece
e recoñece as categorías gramaticais pola súa función na lingua: presentar ao
nome, substituír ao nome, expresar característica s do nome, expresar accións
ou estados.
- Utiliza
con corrección os tempos simples e compostos nas formas persoais e non persoais
do modo indicativo e subxuntivo dos verbos ao producir textos orais e escritos.
-
Diferenza familias de palabras.
-
Coñece, recoñece e usa sinónimos, antónimos, polisémicos ou frases feitas na
expresión oral e escrita.
-
Recoñece prefixos e sufixos e é capaz de crear palabras derivadas.
-
Identifica e clasifica os diferentes tipos de palabras nun texto.
-
Utiliza diversos conectores básicos entre oracións ao producir textos orais e
escritos.
-
Recoñece a oración simple, distingue suxeito e predicado.
-
Iníciase no coñecemento da estrutura do dicionario e no seu uso para buscar o
significado de diferentes tipos palabras.
-
Selecciona a acepción correcta segundo o contexto de entre as varias que lle
ofrece o dicionario.
-
Utiliza as normas ortográficas básicas nas súas producións escritas.
-
Utiliza as diferentes clases de palabras para elaborar o discurso.
-
Utiliza correctamente as normas de concordancia de xénero e de número na
expresión oral e escrita.
-
Aplica as normas de acentuación e clasifica as palabras dun texto.
-
Usa os signos de puntuación ao producir textos escritos.
-
Aplica as normas de uso da til nos seus textos escritos.
-
Utiliza unha sintaxe básica nas producións escritas propias.
-
Utiliza distintos programas educativos dixitais e outros recursos didácticos ao
seu alcance e propios da súa idade como apoio e reforzo da aprendizaxe.
-
Valora a variedade lingüística de España
-
Compara aspectos (gráficos, sintácticos e léxicos) das linguas que coñece.
- Criterios de
avaliación e de cualificación e promoción.
-
Aplicar os coñecementos básicos sobre a estrutura da lingua, a gramática
(categorías gramaticais), o vocabulario (formación e significado das palabras e
campos semánticos), así como as regras de ortografía para favorecer unha
comunicación máis eficaz.
-
Desenvolver as destrezas e competencias lingüísticas a través do uso da lingua.
-
Sistematizar a adquisición de vocabulario a través dos textos.
-
Desenvolver estratexias para mellorar a comprensión oral e escrita a través do
coñecemento da lingua.
-
Utilizar programas educativos dixitais e outros recursos didácticos ao seu
alcance e propios da súa idade para realizar tarefas e avanzar na aprendizaxe.
-
Valorar a variedade lingüística de España e do español como fonte de
enriquecemento cultural.
-
Comparar aspectos básicos das linguas que coñece para mellorar na súa
aprendizaxe e lograr unha competencia integrada.
- Temporalización
excepción das “Clases de nomes”, que se traballará no segundo trimestre, o demais
traballarase dende todo o curso, agardando profundar nas aprendizaxes ata
acadar os obxectivos a final de curso.
BLOQUE 5. EDUCACIÓN
LITERARIA
- Contidos
- Valoración
dos textos literarios como vehículo de comunicación e como fonte de coñecemento
doutros mundos, tempos e culturas e como gozo persoal.
- Lectura
guiada de textos narrativos de tradición oral, literatura infantil, adaptacións
de obras clásicas e literatura actual.
- Lectura comentada de poemas, relatos e obras
teatrais.
- Identificación de recursos literarios
-
Distinción entre conto e lenda. Coñecemento de lendas españolas e doutros
países.
-
Identificación de recursos literarios.
-
Creación de textos literarios en prosa ou en verso, valorando o sentido
estético e a creatividade: contos, poemas, adiviñas, cancións e teatro.
-
Comprensión, memorización e recitado de poemas co ritmo, entoación e dicción
adecuados.
-
Dramatización e lectura dramatizada de textos literarios.
-
Valoración da literatura en calquera lingua (maioritaria, minoritaria ou min
orizada) como vehículo de comunicación e como recurso de gozo persoal.
- Concreción dos
estándares de aprendizaxe avaliables
- Valora
de forma global, as características fundamentais de textos literarios
narrativos, poéticos e dramáticos.
- Realiza
lecturas guiadas e comentadas de textos narrativos de tradición oral,
literatura infantil, adaptacións de obras clásicas e literatura actual.
- Interpreta, intuitivamente, a
linguaxe figurada en textos literarios.
- Distingue algúns recursos
retóricos básicos propios dos poemas.
- Utiliza, de xeito guiado,
comparacións, aumentativos, diminutivos e sinónimos en textos literarios.
- Crea, con axuda, sinxelos textos
literarios (contos, poemas, cancións e sinxelas obras teatrais) a partir de
pautas ou modelos dados.
- Memoriza e re produce sinxelos
textos orais adecuados á súa idade: contos, poemas, cancións.
- Realiza dramatizacións
individualmente e en grupo de textos literarios axeitados á súa idade.
- Valora a literatura en calquera
lingua, especialmente en lingua galega, como vehículo de comunicación e como
recurso de gozo persoal.
- Criterios de
avaliación e de cualificación e promoción.
- Valorar
os textos literarios e utilizar a lectura como fonte de lecer e información.
- Integrar
a lectura expresiva e a comprensión e interpretación de textos literarios
narrativos, líricos e dramáticos na práctica escolar e recoñecer e interpretar
algúns recursos básicos da linguaxe literaria e diferenza das principais
convencións formais dos xéneros.
-
Coñecer e valorar os recursos literarios da tradición oral: poemas, cancións,
contos, refráns e adiviñas.
-
Producir a partir de modelos dados textos literarios en prosa ou en verso, con
sentido estético e creatividade: contos, poemas, adiviñas, cancións e
fragmentos teatrais.
-
Reproducir textos literarios breves e sinxelos e adaptados á idade.
-
Participar con interese en dramatizacións de textos literarios adaptados á
idade.
-
Valorar a literatura en calquera lingua, especialmente en lingua galega, como
vehículo de comunicación e como recurso de gozo persoal.
No hay comentarios:
Publicar un comentario